Duivelsbergcircuit het decor voor voorlaatste BK-wedstrijd.
Op zaterdag 26 en zondag 27oktober a.s. is het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen opnieuw het decor voor de finalewedstrijd van de VAS op zaterdag en de voorlaatste manche van het Belgisch rallycross kampioenschap op zondag. Het rallycrossseizoen eindigt op het Circuit Jules Tacheny in Mettet tijdens het weekend van 16-17 november.
Na afloop van de trainingen zal omstreeks 10.00 uur op zaterdag het VAS en op zondag het Belgisch rallycross kampioenschap van start gaan.
In de RX3-reeks zijn alle ogen gericht op de tweevoudige winnaars Yenthe Putzeys (Opel) en Nick Vanalken (VW). De Opel Corsa-rijder staat in de tussenstand eerste vóór voormalig winnaar in Arendonk Vanalken. Deze laatstgenoemd telt zes punten achterstand in het BK. De Citroën DS3 van regerend kampioen Davy Van Den Branden behaalde tot op heden slechts 1 overwinning en volgt op 6 punten van de leider en op een eenheid van de nummer 2 in de ranking. Yves Teelen, winnaar van de eerste wedstrijd op de Duivelsberg, staat met zijn Peugeot 208 in de ranking op plaats vier maar volgens de man uit Lanklaar zou hij geen volledig BK gaan afwerken.
Bij de SuperNationals -2000cc klasse is het Nieuwerkerkenaar en vijfvoudig winnaar Steve Volders die met zijn Volvo C30 iedereen naar huis rijdt. Hierdoor verzekert hij zichzelf van de BK-titel 2024. Joel Strackx (Honda Civic) staat dankzij regelmaat op plaats twee en houdt zo de Nederlandse Amazone Mandy Kasse (Ford Fiesta) achter zich. Martijn Vanhove (BMW 1M), die enkel in Valkenswaard een overwinning in de wacht wist te slepen, heeft slechts drie resultaten achter zijn naam genoteerd en kan bijgevolg dit pechseizoen maar beter snel vergeten.
In de topklasse Supernational+2000cc mogen alle huidige tenoren het bezoek verwachten van Michael De Keersmaecker. De voormalige Europese en Belgische kampioen plant immers een comeback tijdens deze manche van het Belgische kampioenschap. Daarvoor doet de man uit Londerzeel beroep op de bolide van Noorderbuur Bart Bel en zijn BMW M3 E30. “ Ik heb nooit echt afscheid kunnen nemen van mijn rallycrossfans vandaar ga ik deze uitdaging aan en plan ik ook zoiets te doen op Europees vlak. Het echte circuit is nog niet bekend maar het zal één van mijn geliefkoosde EK-circuits zijn waar ik voordien graag gereden heb “ aldus MDK. Bij deze zijn de Volvo- en BMW- rijders gewaarschuwd. Of De Keersmaecker zich daadwerkelijk tussen de titelkandidaten wil gaan mengen is en blijft een vraagteken. Zoldernaar Kristof Bex (Volvo S40 ) heeft met zijn vier overwinningen amper 3 punten voorsprong op merkgenoot Yorick Maeyninckx (Volvo 242) die op het Glossocircuit zijn eerste wedstrijd van het jaar won. Bart Bel moest dit jaar genoegen nemen met enkele bronzen plaatsen en wil zeker meer bereiken met zijn BMW M3 E30. De Mitsubishi Lancer-rijder Tom Meeusen bezet plaats vier maar een horde BMW-rijders zoals Ludo Triekels, Davy Leysen, Helmut Antonissen, Amazone Ariane Vanlommel, en Volvo S40 rijder Tom Geenen zitten hem op de hielen.
Ook de Crosscar Junior / Senior, Superbuggy en mini-buggy’s zijn van de partij op het Duivelsberg-circuit en zullen strijden voor het hoogste schavotje in hun klasse.
Seizoenafsluiter bij de VAS.
In de klasse A tot 1600cc is Mitch Buekenhout (Citroen Saxo) de huidige leider, gevolgd door het Honda Civic-duo van Michel De Proost en Raf Maes.
In de klasse B (1600-2100cc) is Opel de heerser met Bob Wilms (Opel Corsa) als aanvoerder vóór Robin Gielen (Opel Corsa) en Andy Van Dooren (Opel Kadett).
Daan Bex en zijn BMW E36 staan aan de leiding in klasse C, gevolgd door Yves Heyns (BMW E36) en Stijn Severeyns (Opel Ascona B).
In de zeer mager vertegenwoordigde Klasse D (amper 5 deelnemers) is Tommy Van Bruyssel in zijn Mitsubishi Colt de leider, gevolgd door de VW Golf van Yoko Goossens en Senne Vanlommel (BMW E30).
De in bijlage meegeleverde foto’s zijn vrij van COPYRIGHT.