Rallycross Maasmechelen 13-14 juli 2024
Regionaal en Internationaal Belgisch Rallycross kampioenschap.
Duivelsbergcircuit open voor VAS en BK tot 2030.

Op zaterdag 13 en zondag 14 juli a.s. of na 4 jaar, 4 maanden en 6 dagen of 1589 dagen wordt het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen opnieuw heropend voor het VAS en Belgisch rallycross kampioenschap. Navolgend op een georganiseerde testdag en twee clubwedstrijden eind februari en begin maart / juli werd samen met bevoegd Minister Zuhal Demir (in de hoofdrol) het Duivelsbergcircuit opnieuw voor officieel geopend verklaard t.e.m. 2030.
Na afloop van de trainingen zal omstreeks 11.00 uur het VAS en Belgisch rallycross kampioenschap van start gaan. De klassen worden op de volgende manier ingedeeld: RX3, SuperNationals – en + 2 liter, RST, Cross Car Senior – Junior – Ka Cup en Minibuggy. Nu zal het Opgrimbiese Duivelsbergcircuit opnieuw het mekka zijn voor de vele rallycrossers samen met hun rallycrossfans voor spannende reeksen en finales.
In de RX3-reeks zijn alle ogen gericht op tweevoudig winnaar Yenthe Putzeys. De Opel Corsa-rijder betrad het hoogste schavotje zowel in Mettet als in Valkenswaard. Circuits waarop beroep gedaan werd na afgelasting van het BK in Arendonk (vanwege aanhoudende regen). Door een tweede BK op het Eurocircuit te kunnen inlassen werd de kalender van 2024 grondig gewijzigd. Bijgevolg zullen er nu op elk circuit van Mettet – Arendonk – Valkenswaard en Maasmechelen telkens 2 BK-wedstrijden plaatsvinden met inachtneming van 2 schrapresultaten en een eindstand. De Nederlandse Renault Mégane 3-rijder Marcel Snoeijers staat in de ranking na 2 proeven op plaats twee, gevolgd door Nick Vanalken (VW Polo) en de Citroën DS3 van regerend kampioen Davy Van Den Branden. Deze 2 laatstgenoemden delen met gelijke punten plaats drie. Danny Luyten (Toyota Yaris) is momenteel de vijfde rijder die aan de twee wedstrijden heeft deelgenomen. De overige rijders zoals: Yves Teelen en het Nederlandse trio Willen Veltman, Chris van Hulst en Denis van Rijn (opnieuw present na lange tijd afwezigheid) hebben maar één resultaat achter hun naam staan.
Bij de SuperNationals -2000cc klasse is het Nieuwerkerkenaar Steve Volders die met zijn Volvo C30 het veld aanvoert vóór de Nederlandse Amazone Mandy Kasse (Ford Fiesta). Samen met Joel Strackx is dit het enige trio dat 2 resultaten wist te noteren, al staat de Honda Civic-rijder slechts op plaats vijf. Martijn Vanhove (BMW 1M) – recentste winnaar op het Nederlandse Eurocircuit – en Ivo Van Den Brandt (Mitsubishi Colt) – tweede na Volders in Mettet – schrijven plaats drie en vier op hun naam. Met Jordy Putzeys (Opel Corsa), Kimi Vermeulen ( Ford Sierra), Ben Desender (Honda Civic), Jorri van Dasselaar (VW Polo) en Louis De Haas (Opel Corsa) is de top 10 van deze SN -2 liter klasse gekend.
Met twee handen vol deelnemers is deze SuperNationals + 2000cc dé klasse die het grootste aantal deelnemers mocht noteren in de voorbije 2 races. Enkel Kristof Bex en Yenthe Putzeys scoorden het maximum aantal punten en pronken zo dan ook aan de top in de ranking. De Volvo S40-rijder uit Zonhoven doet dan ook wederom een gooi naar de Belgische titel, al krijgt hij duchtig weerstand te verwerken van
merkgenoot Yorick Maeyninckx (Volvo 242), die twee maal tweede eindigde. De Nederlander Bart Bell reed zijn gloednieuwe BMW M3 telkens naar een podiumplaats. Maar de “Cameraland”-eigenaar wil graag meer en hunkert naar een overwinning in de komende wedstrijden. De Mitsubishi Lancer-rijder Tom Meeusen bezet plaats vier maar een horde BMW-rijders zoals Amazone Ariane Vanlommel, Ludo Triekels, Roel Verhoeven, Helmut Antonissen, Davy Leysen en Ivan Aerden zitten hem op de hielen.
Omwille van de zeer slechte weersomstandigheden op en rond het Glossocircuit te Arendonk zijn de VAS-piloten op het Duivelsbergcircuit slechts toe aan hun tweede uitdaging van het seizoen. In de klasse A tot 1600cc is Mitch Moonen (Ford Fiesta) de huidige leider, gevolgd door Mitch Buekenhout (Citroen Saxo) en Danny Kunnen (Toyota Corolla).
In de klasse B (1600-2100cc) is Opel de heerser met Bob Wilms (Opel Corsa) als aanvoerder vóór Kristof Debacker (Opel Astra) en Wouter Nijssen (Opel Corsa).
Jef De Busser en zijn BMW Compact staan aan de leiding in klasse C, gevolgd door Stijn Severeyns (Opel Ascona ) en Maarten Verstraeten (BMW E36).
In de zeer magere Klasse D is debutant Tommy Van Bruyssel in zijn Mitsubishi Colt de leider gevolgd door Senne Vanlommel (BMW E30).
De kampioenen van 2023 zijn bij deze gewaarschuwd voor heel wat tegenstand.
De in bijlage meegeleverde foto’s zijn vrij van COPYRIGHT.
Preview 01-2020 N°01: Kristof Bex en Yorick Maeyninckx beiden met Volvo maken de show bij de SN +2 liter


Preview 01-2020 N°02: De BMW Z3 M GT van Davy Leysen is zeker een meerwaarde bij de SN +2 liter


Preview 01-2020 N°03: Martijn Vanhove (BMW M1) en Steve Volders (Volvo C30) behaalde elk één overwinning


Preview 01-2020 N°04: Dubbel winnaar Yenthe Putzeys (Opel Corsa) kwam licht in aanraking met de VW Polo van Nick Vanalken


Preview 01-2020 N°05: Romuald Demelene won de laatste wedstrijd op het Eurocircuit.


Preview 01-2020 N°06: Bij de Mini Buggy’s maakte Yenz Leysen een spectaculaire koprol.

Duivelsbergcircuit - Weg naar Zutendaal 251 - B-3630 Maasmechelen
Webdesign - www. C U P I X .be