Duivelsberg ontwaakt en opent Rallycrossseizoen 2020.
Op zaterdag 7 en zondag 8 maart a.s. wordt op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen het startschot gegeven van het VAS en Belgisch rallycross kampioenschap. Met de voorafgaande trainingen zal omstreeks 11.00 uur het rallycrossseizoen 2020 officieel van start gaan. De klassen zijn als volgt ingedeeld: Super1600, SuperNationals – en + 2 liter, RST, en X-Cross Junior.
Ook wordt er voor het vijfde jaar op rij voor het BELNED RC- gestreden op een circuit in BELgië (Duivelsberg) en NEDerland (Eurocircuit) met een zeer mooie prijzenpot als eindresultaat. Het enige waaraan de geïnteresseerde piloten moeten voldoen, is een sponsorsticker van 20x50cm aanbrengen aan beide zijden van de racewagen om te kunnen meedingen voor de prijzenpot. Een pot die verdeeld wordt onder de vier officiële klassen: Super1600, SuperNationals – en + 2 liter en X-Cross Junior.
In Super1600 zijn alle ogen gericht op Steve Otzer. Hij zal zijn titel verdedigen met zijn Citroën en is erop gebrand deze voor de derde maal op rij te verlengen. Maar tegenwind mag de man uit Lubbeek verwachten van thuisrijders Dennis Remans en Pascal Romans, beiden met een Ford Fiesta. Remans, de winnaar van de laatste wedstrijd vorig jaar, heeft zijn Mk7 goed onder de knie. Yves Teelen, teamgenoot van Remans, heeft ook wat verbeteringen aangebracht aan zijn Peugeot 208 en wil een top drie plaats zeker behouden. Davy Van Den Branden (Citroën DS3) is er ook nog eens op gebrand om de titel mee naar Tielrode te nemen na een periode van 2 jaar enkel ereplaatsen. Nick Vanalken, de enige Super1600 aanwezig tijdens de testdag, heeft ook wat veranderingen aan de VW-krachtbron gedaan hetgeen resulteerde in een goede testdag aldus de Genkenaar. Er zullen zeker enkele Noorderburen van de partij zijn zoals o.a.: Snoeijers en Veltman maar deze zullen het net zoals onze Belgische piloten moeten opnemen tegen een Tsjechisch duo Josef Susta en Jan Cerny, beiden met Skoda die komen testrijden met het vooruitzicht op het Europees kampioenschap Super1600 dat in April van start gaat in Spanje. Enkele outsiders zijn Jordy Putzeys (Opel Astra) en teamgenoot van Otzer – Peter Barnhoorn (Citroën C2)
De SuperNationals -2000cc klasse krijgen nog meer versterking bij in het deelnemersveld met o.a.; Steve Volders (Ford Fiesta MK7), de Honda Civic van Joel Strackx en RST rijder Kimi Vermeulen in de ex Lambers Ford Sierra. Volders die vorig jaar deelnam in het WK RX2 waarin de Nieuwerkerkenaar 10de algemeen eindigde, is een duchtige klant als men weet dat hij al eens een BK-titel achter zijn naam schreef in deze klasse en de regerend kampioen Kurt Lambers (BMW M3) hiermee verwittigd is. Ook Strackx die vorig jaar heel wat Europese circuits heeft aangedaan met zijn Honda is met zijn ervaring ook geen uitgesloten combinatie voor een ereplaats. Met Lambers – Coninx en Neyens was vorig jaar het kampioenschapspodium bekend, maar dit drietal mag duchtige tegenstand verwachten van o.a.; BelNed RC kampioen Filip Wojtowicz in zijn door Patrick Mertens klaargestoomde Volvo C30. Ook mag Robbe Goris – Glenn Cools (Opel Corsa’s) en Dave Van Beers (Renault Clio) niet vergeten worden, evenals het Nederlands duo Mandy Kasse (Ford Fiesta) en laatste winnaar op de Duivelsberg Ron Snoeck (Volvo C30).
Bij de grotere broers zullen een dubbel handvol rijders aanwezig zijn. Hierin zijn alle ogen gericht op kampioen Luc Maris die met zijn Volvo S40 dit jaar zware tegenstand mag verwachten van o.a.; vice-kampioen Kristof Bex (Volvo S40) die er een aantal test rondjes op zitten heeft in zijn nieuwe face look Volvo S40. Ook Stefan Vaesen in zijn BMW E36 mag niet uit het oog verloren worden, evenals Tom Meeusen, Johnny Verkuringen en Ludo Hermans die voor het nodige spektakel kunnen zorgen. Voor Stefanie Van Lingen zit er weer een sabbatjaar aan te komen o.w.v. een tweede zwangerschap en kan bijgevolg supporteren voor manlief Yves Teelen.
De eerste wedstrijd voor het VAS-kampioenschap 2020 zal zoals gewoonlijk op zaterdag verreden worden. Dit jaar zijn er ook wat veranderingen in het reglement van toepassing én is er een klasse bijgevoegd. De klasse-indeling is als volgt; klasse A t/m 1600cc. Klasse B van 1600cc tot een max. van 2100cc. De klasse C gaat van 2100cc tot max. 4000cc. De klasse D mag max. een cilinderinhoud hebben van 2000cc, max.4 kleppen per cilinder tot 1600cc en 2 kleppen per cilinder voor meer dan 1600cc. De Banden zijn vrij voor klassen A,B en C. Voor de klasse D zijn competitiebanden niet toegestaan en dienen verplicht voorzien te zijn met een “E” of “DOT” kenmerk. Max. breedte 205 mm op een velg van max. 17 “ diameter.
Met 70 deelnemers verdeeld over vier klassen zullen er zeker spannende en spectaculaire reeksen te zien zijn met als inzet de VAS-titel 2020.
De 2019 kampioenen zijn bij deze gewaarschuwd voor heel wat tegenstand.
De in bijlage meegeleverde foto’s zijn vrij van COPYRIGHT.

Het volledige Belgisch Super1600 veld zal moeten opboksen tegen een Tsjechisch duo.

Nick Vanalken was de enige Super1600 aanwezige tijdens de testdag

Kurt Lambers mag zeker tegenstand verwachten in de SuperNationals -2 liter

Steve Volders keert terug naar de SuperNationals -2 liter en is een duchtige kandidaat.

Joël Strackx zet ook aan in de SuperNationals -2 liter

Vice RST kampioen Kimi Vermeulen maakt de overstap naar de SuperNationals min

Zal het Volvo duo Luc Maris – Kristof Bex ook dit jaar de bovenhand behouden

Robin Michels was ook van de partij tijdens de testdag