Duivelsbergcircuit opent rallycrossseizoen 2019

Traditioneel het eerste weekend van maart is het de beurt aan de BRCV om op het Duivelsbergcircuit in Maasmechelen hun deuren te openen voor de openingswedstrijd van het rallycrossseizoen 2019. Dat op zaterdag eerst de VAS aan de beurt komt, is eveneens een traditie en zullen de kampioenen van 2018 hun beste beentje moeten voorzetten om hun eerste wedstrijd goed af te sluiten. Het Internationaal kampioenschap is voorzien op zondag waar de talrijke piloten kunnen strijden voor het Belgisch kampioenschap en de BelNed Cup. Ook krijgen deze op zaterdagavond één uur tijd om het bochtenwerk opnieuw te verkennen en om hun nieuwe of faceliftbolide wat beter af te stellen.

Momenteel telt het Belgisch Kampioenschap (BK) 7 wedstrijden waarvan de 5 data op het Duivelsbergcircuit meetellen, een uitstap op 2 juni naar het Duitse Buxtehude (Estering) en de seizoenafsluiter aan Mettet is toegewezen op 1 december (?). Al heeft die club geen interesse meer in rallycross nu ze ook het World RX hebben laten varen richting Francorchamps. Arendonk dat volledig stil ligt o.w.v. werkzaamheden en op papiervlak (volgens goede bron) volledig opnieuw moet beginnen, ziet het voor dit jaar niet zo goed uit voor het Kempische circuit. Voor wie deelneemt aan de BelNed Cup waar wederom alle Maasmechelse- en Valkenswaardse wedstrijden meetellen (10 in totaal) mag men op elk circuit 1 schrappen zo blijven er 8 resultaten over waar men dan nog één minder goede uitslag mag schrappen om dan in totaal 7 resultaten over te houden en te kunnen meedoen voor een identieke prijzenpot als verleden jaar. De deelnemers zijn grosso modo dezelfde (zelfs iets meer) als in het BK. Voor het Belgische Kampioenschap is de puntenverdeling in een nieuw jasje gestoken. Zoals de meeste onder ons gewend waren, kunnen er nu voor de BK-editie 2019 een maximum van 24 punten gescoord worden als men na de 3 reeksen de beste is en de finale gewonnen wordt. (16 punten als eerst geklasseerde na 3 kwalificatiereeksen en zo trapsgewijs met 1 eenheid verminderen tot plaats 16. Een Q-finale (plaats 11 t/m 16) zal er gereden worden als er meer dan 16 piloten gekwalificeerd zijn. De eerste 2 Q-finalisten stoten elk door naar de laatste plaats in hun semifinale. De top 3 uit de 2 semifinales stoten door naar de finale. Hierin zijn dan die extra punten te verdienen als volgt: 8 punten voor de finalewinnaar (5-4-3-2-1) wat een totaal is van 24 BK-punten als men gedurende de hele dag het snelst gereden heeft

Uit de top 10-ranking bij de Super1600 zijn alleen Danny Luyten en Joël Strackx niet op het appel. Er staan 10 notaties op de inschrijvingslijst waardoor BK- en BelNed Cup-kampioen Steve Otzer het gaspedaal van zijn Citroën Saxo nog wat dieper zal moeten intrappen want de man uit Lubbeek mag zeker concurrentie verwachten van merkgenoot Davy Van Den Branden (DS 3) en Dennis Remans (Ford Fiesta) die nipt de derde plaats van stalgenoot Yves Teelen (Peugeot 208) wist te behouden. Nick Vanalken (VW Polo), Jordy Putzeys (Opel Astra) het Citroën C2-duo Peter Barnhoorn en Noorderbuur Willem Veltman kijken samen met de Ford Fiesta-rijder Pascal Roumans uit naar een mooi resultaat in deze openingswedstrijd. Renault Mégane rijder en landgenoot van Veltman – Marcel Snoeijers schreef op het laatste nipperke nog in bij de Super1600.

Bij de SuperNationals -2 liter zal het BMW-duo Martijn Vanhove en Kurt Lambers wederom van de partij zijn en is Bart Coninx (testdag aanwezig) er met zijn Seat Ibiza zeker op gebrand om eindelijk de bloemen eens richting Bree te nemen. Ook Filip Wojtowicz was van de partij tijdens de test en zou zijn tweede plaats tijdens de laatste wedstrijd willen ruilen voor een eerste bloemenruiker, al was de Pool nog niet zeker van zijn sponsoren (Champion) dit seizoen. Nieuw in dit gezelschap en terug van weggeweest (na 3 jaar) is Bart Stouten die zich de Honda Civic van Van Nutspeet aanschafte want zoals de “Autoglass BeNeLux” zaakvoerder liet verstaan tijdens de testdag “ het blijft toch kriebelen” was de uitleg van de man uit Boorsem. Wie zich ook een andere bolide heeft weten aan te schaffen is Raf Verheyen. Hij ging richting Noorwegen waar hij de voormalige BMW van Ole Håbjørg wist te kopen. Glenn Cools zou een duchtige tegenstander van het BMW-duo Vanhove – Lambers kunnen worden met zijn uit Denemarken (ex Allan Jorgensen) aangekochte Opel Corsa. “ Als het allemaal gans blijft wil ik mij wel eens meten met de top vijf ” aldus de man uit Balen.

Momenteel staat deze klasse met 30 inschrijvingen het hoogst aangeschreven en is de +2 liter-klasse richting halveren toe. Met een dubbel hand vol deelnemers zal deze klasse er niet minder spannend uit zien als men weet dat het Volvo S40-duo van Limburgers Luc Maris (kampioen) en Kristof Bex zeker van de partij zijn. Neem daar het BMW-geweld van Stefan Vaesen, Arne Kemps, Helmut Antonissen, Davy Leysen en Noorderbuur Roel Verhoeven nog bij. Ook terug op het appel na een bevallingperiode is Stefanie Vanlingen in haar vertrouwde BMW E36. Wie de rallycross de rug toekeert is Bert Bosman, de man uit Bree gaat terug naar zijn eerste liefde en dat is rally. Voor het eerst zal er ook een RX2 te zien zijn op de Duivelsberg met name; Steve Volders heeft zich een dergelijke 310 PK sterke bolide aangeschaft van de Zweedse eigenaar Andreas Eriksson. De Nieuwerkerkenaar zal alleen wat testrondje draaien om deze SuperCar Lites RX2 bolide wat meer onder de knie te krijgen om vervolgens later in het seizoen te gaan deelnemen in het World RX2 kampioenschap. Ook zullen de RST van de partij zijn en onderling uitmaken wie het snelste is om zo als eerste de leider te worden in hun Nederlands kampioenschap.

VAS Regionaal

Het VAS kampioenschap dat dit jaar beperkt is tot 5 wedstrijden die allen verreden zullen worden op de Duivelsberg (Glosso circuit niet doorgaand) zijn er nog niet uit hoe het kampioenschap zal berekend worden. Rudy Loodts die de Promoklasse vanwege kampioen in 2018 moet verlaten, zal bij deze eerste ontmoeting nog niet van de partij zijn aangezien zijn wagen (Opel) nog niet klaar is. BMW-rijder Andy Leysen die de titel wist te verzilveren in 2018 zal deze komen verdedigen. Kampioen in de A-Klasse Didier Dexters blijft deze trouw en zal met zijn gekende Toyota MR2 zijn titel in 2019 verdedigen. Met een lijst van meer dan 65 inschrijvingen zullen de dames- en herenpiloten de spits op zaterdagochtend mogen afbijten.

De in bijlage meegeleverde foto’s zijn COPYRIGHT vrij.

De 2018 kampioenen van l-r: Johnny Verkuringen – Martijn Vanhove – Lux Maris – Steve Otzer

Het top drie trio met oa: Steve Otzer – Davy Van Den Branden en Denis Remans

Martijn Vanhove versus Kurt Lambers

De Pool Filip Wojtowicz kwam de Volvo C30 ook even testen

Bart Stouten in zijn “Autoglass BeNeLux” Honda Civic tijdens de testdag

Luc Slachmuylders was ook aanwezig tijdens de testdag met zijn Honda Civic

Luc Maris versus Kristof Bex

De enige RST aanwezig tijdens de testdag was die van Jill Chalmet

Duivelsbergcircuit - Weg naar Zutendaal 251 - B-3630 Maasmechelen
Webdesign - www. C U P I X .be